Hoe kunnen we het basisonderwijs verbeteren?

Er zijn veel verbeterpunten in het basisonderwijs, we hebben er hier een aantal willekeurig opgesomd;
 De brug tussen het basisonderwijs en het voortgezetonderwijs is te groot; van een beschermde wereld waar de juf vertelt wat je moet doen, naar de grote wereld waar je het zelf moet uitzoeken.
• Er wordt klassikaal lesgegeven waardoor het voor de ene helft te traag gaat en voor de andere helft te snel. Dit lijdt in beide gevallen tot frustratie en kinderen die niet naar school willen.
• Er wordt teveel gefocust op het verbeteren van de zwakke competenties, terwijl je liever de goede competenties, die de leerlingen meestal ook leuker vinden, wilt verbeteren.
• Te weinig mannelijke leerkrachten, nog maar 13% van de leerkrachten is man. Mannen gaan anders met de leerlingen om dan vrouwen. Veel mannen kiezen er niet voor om leerkracht te worden omdat ze niet voor een klas van 4 en 5 jarigen willen staan. In dit artikel staan de verschillen benoemd.
• Te weinig aandacht voor techniek en wetenschap; veel leraren hebben hier geen interesse in en zullen er dan ook geen les in willen / kunnen geven. Veel subsidie is hier geen oplossing voor.
• Te laag niveau; het is voor de oudere generatie onvoorstelbaar hoe laag het niveau is van de huidige generatie die van het basis onderwijs komt. Het ouderwets “rijtjes” stampen is niet meer en nieuwe leermethodes zijn geïntroduceerd. Waarom kan de oude generatie nog steeds de tafeltjes opdreunen en pakken kinderen van 13 de rekenmachine? Met de juiste methodiek kun je kinderen heel snel laten leren. De MatrixMethode is hier een goed voorbeeld van.
 meisjetechniek
De oplossing:
Wij als pragmatische ondernemers zouden deze column niet schrijven als we ook niet een goede oplossing zouden hebben. Ons voorstel:
• Maak van groep 7 en 8 één nieuwe groep.
• In deze groep wordt niet gewerkt met een vaste leerkracht maar er wordt les gegeven door vakspecialisten. De “klas leerkracht” is de coach, die
ook nog een aantal algemene vakken kan geven, maar niet meer dan dat.
• Leerkrachten mogen zelf kiezen in welke groepen ze les willen geven. Wanneer ze gemotiveerd zijn zullen ze ook beter les geven. Niet iedereen kan namelijk een groep jonge kinderen begeleiden.
• In deze nieuwe groep wordt individueel les gegeven of in kleine groepen van gelijk niveau geleerd, waarbij de leerling zelfstandig op zijn of haar eigen tempo aan de slag kan.
• In deze groep wordt het maximale uit de leerling gehaald, daarom ook een vakspecialist die op HBO niveau getraind is en leerlingen op het gebied van sport, rekenen, muziek, natuurkunde, wiskunde en bijvoorbeeld scheikunde kan inspireren. Is een kind verder, dan doorgaan op VO niveau.
De uitdaging:
 leergierig
Nu zullen heel veel mensen uit het onderwijs direct roepen “dat kan niet”, “dat willen we niet”, “hier is geen onderzoek naar gedaan”, “dit is tegen de regels van de inspectie” en dergelijke, ik kan ze bijna zelf verzinnen. Dit is ook het probleem in het onderwijs, door al van dit soort tegenwerpingen komen we niet verder, dit zijn namelijk allemaal oplosbare problemen.
Ik daag scholen uit om samen met het bedrijfsleven open te staan voor nieuwe initiatieven. Wij nemen de uitdaging aan en zijn er van overtuigd dat we hiermee de toekomst van het kind kunnen verbeteren. We bieden onze expertise aan op het gebied van “techniek” en willen de kinderen de fun van techniek laten beleven.

Waarom leren als hobby?

Toen ik 15 was en naar de MTS ging kreeg ik voor de eerste keer te maken met een computer. Mobiele telefoons en PC’s zoals je die nu kent bestonden nog niet, en op deze school hadden we de beschikking over een Sinclair ZX-81

ZX81
ZX81

(https://en.wikipedia.org/wiki/ZX81)

Ik had nog nooit zoiets gezien en tijdens de eerste lessen werd me al snel duidelijk dat dit een ongelofelijk gaaf ding was. Het scherm was een kleine zwart/wit TV waarop je 80 tekens op een regel kon laten zien en 25regels op een scherm. Grafische afbeelding als foto’s en video bestonden nog niet, kun je het je voorstellen.

commodore
Commodore

We leerden als snel in de programmeertaal BASIC om simpele programmaatjes te maken en al snel volgde mijn eerste game genaamd Snake waarna er velen volgden. Ik nam nog een extra krantenwijk en een folder wijk om zo veel mogelijk geld te verdienen zodat ik er een kon kopen voor thuis. Ik was namelijk helemaal ondersteboven dat je door het schrijven van

programma code een apparaat kon laten doen wat je wilde. Toen ik eindelijk genoeg gespaard had kwam er een nieuwe computer beschikbaar de Commodore 16. Deze had ook een cassette recorder zodat je je geschreven programma kon opslaan op een cassette bandje en deze kon uitwisselen met vrienden.  In de jaren die volgden heb ik nog vele andere computers aangeschaft en na mijn studie informatica me professioneel gaan bezig houden met het schrijven van software.

Nu 35 jaar later, kan ik zeggen dat die eerste kennismaking met die nieuwe hobby mijn leven heeft bepaald. Ik heb een aantal succesvolle bedrijven in de IT opgestart, een viertal bestseller boeken gepubliceerd (programmeren voor iOS) en ben financieel onafhankelijk.

Zo zie je dat je van je hobby je passie en je beroep kunt maken. In deze tijd is het voor jullie allemaal nog een stuk makkelijker om deze hobby op te maken. Met KidsExperienceCenter bieden wij je een gedegen programma waarin je de basis leert van Elektronica, Natuurkunde en programmeren.

Onze eerste programma is gebaseerd op de Arduino, een kleine mini computer die je op een

eenvoudige wijze kunt leren programmeren en waarmee je leuke dingen kunt bouwen om aan je vrienden, ouders of grootouders te laten zien. Het gestructureerde lesmateriaal, de vele zelf-uitprobeer opdrachten maken deze “Experience” niet alleen heel leerzaam maar ook leuk. Deel je ervaringen met andere kinderen via de site.

Je zult ervaren dat als je het echt leuk vindt, je op de middelbare school waarschijnlijk ook meer interesse gaat hebben in vakken als Natuurkunde en hier ook een voorsprong in zult hebben ten opzichte van klasgenoten. Ik hoop dat je het net zo leuk vindt als ik.

Veel leer plezier,

Peter van de Put

“Waarom voor jonge kinderen programmeren belangrijk is”

programmerenopschool

De wereld is snel aan het veranderen en dit is overal duidelijk te zien. Dit geldt natuurlijk ook voor de verschillende opleidingen en de vorm van het onderwijs.

In het verleden was het belangrijk dat je kennis van bepaalde materie had, echter door de komst van internet is deze component achterhaald. We gebruiken allemaal meerdere malen per dag een zoekmachine om “kennis” te zoeken in de grote database van internet.

Dit betekent dat ook de opleidingen aan het veranderen zijn, en dit begint al in het basis onderwijs. De belangrijkste componenten zijn nu ;

  • Samenwerken
  • Creativiteit
  • Vermogen om problemen op te lossen
  • Kritisch denken
  • Analytisch vermogen
  • Communicatie
  • ICT vaardigheden
  • Sociale vaardigheden

Ook al hebben we allemaal toegang tot enorm veel informatie en kennis via het internet, het is belangrijk om te leren hoe je deze kunt gebruiken tijdens het leren op school, je werk of in het dagelijks leven.

Ook als ICT-er zul je moeten samenwerken, plannen, analyseren, communiceren en creatief met problemen om moeten gaan. Wanneer je de basis van het programmeren leert zul je merken dat je snel op een andere manier naar problemen gaat kijken. Je leert hoe je het probleem moet analyseren om er de beste oplossing voor te vinden, dit geldt ook voor problemen die je tegenkomt met andere vakken op school of in het dagelijks leven. Dit is de reden waarom wij het belangrijk vinden dat jonge kinderen de basis van het programmeren leren.

 

 

Waarom is techniek zo belangrijk ?

De wereld om ons heen verandert continu. 10 jaar geleden werd de mobiele telefoon voornamelijk gebruikt om te bellen en te sms’en. Tegenwoordig hebben we smartphones waar we van alles mee kunnen maar steeds minder gebruiken om te bellen. De vele geïnstalleerde apps op deze telefoon geven allerlei functionaliteiten waar we tien jaar geleden niet van konden dromen. Deze apps moeten bedacht en later gebouwd worden. Om een app te bouwen zijn er gespecialiseerde programmeurs nodig, zo zijn er een aantal die gespecialiseerd zijn in Android apps, en anderen die juist vooral apps bouwen voor telefoons van Apple.

Op dit moment staan we aan de vooravond van de ontwikkeling van diverse technologieën, denk aan de vele drones die worden ontwikkeld voor allerlei nieuwe toepassingen. Ook op het gebeid van 3D printen zal er nog veel nieuws ontdekt en gecreëerd worden. Wist je bijvoorbeeld dat veel bedrijven al een 3D printer hebben staan voor het maken van prototypes? Ook de automobiel industrie staat niet stil; de huidige auto’s zitten vol met elektronica en computers die allemaal geprogrammeerd moeten worden. We staan aan de vooravond van zelfrijdende autos en over 5 tot 10 jaar zullen deze zelf de route rijden die je programmeert. Ook de game-industrie is booming; de omzet van de huidige game-industrie is inmiddels groter dan die van de filmindustrie. Omdat de bedrijven die games creëren zo veel succes hebben en alsmaar blijven groeien zijn er constant nieuwe programmeurs en ontwikkelaars nodig.

Dit zijn zo maar een willekeurig aantal voorbeelden over de uitstekende toekomst mogelijkheden voor technische mensen. Met de basis opleiding van KidsExperienceCenter kunnen kinderen ontdekken of ze techniek leuk vinden, ons doel is dan ook om ze de basis kennis te geven die nodig is om te zien of ze in deze richting verder willen. We hopen dat deze training er voor zorgt dat er een extra toestroom komt aan gemotiveerde jongeren op de verschillende ICT en technische opleidingen.

Start van Kids Experience Center

Tijdens een lange autorit hebben wij, de twee bedenkers van KidsExperienceCenter, de broers Peter en Ad, de gedachten laten afdwalen en vroegen we ons af waarom we allebei in de techniek zijn gaan werken. We dachten terug aan de vele zondagen die we hebben doorgebracht met de Philips Experimenteer dozen. Als twee broers uit een gezin van 4 broers, waren er verschillende Experimenteerdozen in huis, zowel de Mechanische Experimenteerdoos als de Elektronische Experimenteer doos.

Met de vele voorbeelden bouwden we projecten, versterkers, knipperlichten, wagentjes en hijskranen en de liefde voor techniek is hier ontstaan. Het zal ook geen toeval zijn dat we alle vier een technische opleiding zijn gaan volgen, twee broers Elektrotechniek, één broer Werktuigbouwkunde en één broer ICT.

Na deze lange rit hebben we thuis eens uitgezocht of deze Experimenteer dozen nog bestonden en helaas, we hebben ze niet kunnen vinden. Ook weten we dat er nu en in de toekomst een groot tekort is aan programmeurs en er veel jongeren zijn die wel de aanleg en interesse hebben maar niet de mogelijkheden. Ons uitgangspunt was ‘als het niet bestaat, dan gaan we dit ontwikkelen’, en we staan nu aan de vooravond van dit project.