Hoe kunnen we het basisonderwijs verbeteren?

Er zijn veel verbeterpunten in het basisonderwijs, we hebben er hier een aantal willekeurig opgesomd;
 De brug tussen het basisonderwijs en het voortgezetonderwijs is te groot; van een beschermde wereld waar de juf vertelt wat je moet doen, naar de grote wereld waar je het zelf moet uitzoeken.
• Er wordt klassikaal lesgegeven waardoor het voor de ene helft te traag gaat en voor de andere helft te snel. Dit lijdt in beide gevallen tot frustratie en kinderen die niet naar school willen.
• Er wordt teveel gefocust op het verbeteren van de zwakke competenties, terwijl je liever de goede competenties, die de leerlingen meestal ook leuker vinden, wilt verbeteren.
• Te weinig mannelijke leerkrachten, nog maar 13% van de leerkrachten is man. Mannen gaan anders met de leerlingen om dan vrouwen. Veel mannen kiezen er niet voor om leerkracht te worden omdat ze niet voor een klas van 4 en 5 jarigen willen staan. In dit artikel staan de verschillen benoemd.
• Te weinig aandacht voor techniek en wetenschap; veel leraren hebben hier geen interesse in en zullen er dan ook geen les in willen / kunnen geven. Veel subsidie is hier geen oplossing voor.
• Te laag niveau; het is voor de oudere generatie onvoorstelbaar hoe laag het niveau is van de huidige generatie die van het basis onderwijs komt. Het ouderwets “rijtjes” stampen is niet meer en nieuwe leermethodes zijn geïntroduceerd. Waarom kan de oude generatie nog steeds de tafeltjes opdreunen en pakken kinderen van 13 de rekenmachine? Met de juiste methodiek kun je kinderen heel snel laten leren. De MatrixMethode is hier een goed voorbeeld van.
 meisjetechniek
De oplossing:
Wij als pragmatische ondernemers zouden deze column niet schrijven als we ook niet een goede oplossing zouden hebben. Ons voorstel:
• Maak van groep 7 en 8 één nieuwe groep.
• In deze groep wordt niet gewerkt met een vaste leerkracht maar er wordt les gegeven door vakspecialisten. De “klas leerkracht” is de coach, die
ook nog een aantal algemene vakken kan geven, maar niet meer dan dat.
• Leerkrachten mogen zelf kiezen in welke groepen ze les willen geven. Wanneer ze gemotiveerd zijn zullen ze ook beter les geven. Niet iedereen kan namelijk een groep jonge kinderen begeleiden.
• In deze nieuwe groep wordt individueel les gegeven of in kleine groepen van gelijk niveau geleerd, waarbij de leerling zelfstandig op zijn of haar eigen tempo aan de slag kan.
• In deze groep wordt het maximale uit de leerling gehaald, daarom ook een vakspecialist die op HBO niveau getraind is en leerlingen op het gebied van sport, rekenen, muziek, natuurkunde, wiskunde en bijvoorbeeld scheikunde kan inspireren. Is een kind verder, dan doorgaan op VO niveau.
De uitdaging:
 leergierig
Nu zullen heel veel mensen uit het onderwijs direct roepen “dat kan niet”, “dat willen we niet”, “hier is geen onderzoek naar gedaan”, “dit is tegen de regels van de inspectie” en dergelijke, ik kan ze bijna zelf verzinnen. Dit is ook het probleem in het onderwijs, door al van dit soort tegenwerpingen komen we niet verder, dit zijn namelijk allemaal oplosbare problemen.
Ik daag scholen uit om samen met het bedrijfsleven open te staan voor nieuwe initiatieven. Wij nemen de uitdaging aan en zijn er van overtuigd dat we hiermee de toekomst van het kind kunnen verbeteren. We bieden onze expertise aan op het gebied van “techniek” en willen de kinderen de fun van techniek laten beleven.

1 gedachte over “Hoe kunnen we het basisonderwijs verbeteren?

  1. Goed, interessant stuk om te lezen! Ik ben het inderdaad mee eens dat het basisonderwijs de kinderen beter moet voorbereiden op het ‘echte leven’. Voor veel kinderen is die stap inderdaad veel te groot!
    Groet, Steven

Een reactie plaatsen