02. Componenten herkennen en testen Arduino

Doel van deze Experience:

  • Herkennen van de componenten
  • Arduino computer testen

Wat heb je deze Experience nodig:

  • Arduino Uno op grondplaat
  • USB kabel blauw

De Experience;

Als eerste een aantal korte video’s waarin we uitleggen welke componenten er allemaal in de kist zitten; In de verschillende video’s laten we alle componenten zien en vertellen we hoe ze heten. Check aan de hand van de checklist of daadwerkelijk alles aanwezig is. Indien je na ontvangst van de kist bepaalde zaken mist, stuur een e-mail naar info@kidsexperiencecenter.nl. Gebruik je de kist op school, overleg dan even met de leerkracht.

LET OP !

* In de video leggen we uit dat de checklist in de kist zit, dit is echter niet meer het geval. Je kunt deze hier downloaden.

* De voedingsadapter is bij de nieuwe leveringen niet meer aanwezig. Deze wordt niet gebruikt.

voedingsadapter
Voedingsadapter

 

 

 

 

 

Totaal overzicht van de kist;

Uitleg van de losse componenten;

Uitleg van de kleine componenten;

Opbergdoos met 10 vakken;

Opbergdoos met 5 vakken;

Zorg dat je zorgvuldig werkt. Als je klaar bent met een Experience en alles wilt afbreken, zorg dat je de componenten weer is het juiste vakje terugplaatst. Zo houd je alles overzichtelijk.

De Arduino computer en het testen.

We gaan nu de Arduino aansluiten op de computer, een programma laden en checken of alles goed werkt. We doen dit met een eenvoudige sketch die je zelf in moet typen. Je gaat naar je computer en start het programma Arduino. In de Dropbox kun je de sketchfile downloaden. Sla deze op in een map op je computer. Je kunt het beste een nieuwe map maken zodat je alles bij elkaar houdt. Open dit bestand met de Arduino software, we gaan dit voordoen in de volgende video.


Gebruikers van een Mac computer krijgen automatisch een .txt bestand te zien. Experience2_Knipperende_LED.ino.txt veranderen in Experience2_Knipperende_LED.ino. je krijgt dan de volgende melding:

txtino

Klik op “Gebruik.ino


 

De Arduino is een processorbord met veel aansluitingen. Dit ziet er moeilijk uit maar na afloop van alle Experiences zul je ze allemaal begrijpen. In deze Experience behandelen we de 5 blokken die hieronder worden benoemd.

Arduino bouwstenen

1. Dit is de aansluiting van de USB kabel. Deze blauwe kabel zorgt voor de communicatie tussen de computer en de Arduino maar ook voor de voeding. Wanneer deze kabel is aangesloten hoeft er dus geen andere voeding te worden aangesloten.
2. Dit is de aansluiting voor de batterij of de adapter die je in de basiskist vindt. Als de adapter is aangesloten, kun je de USB kabel verwijderen als het programma is ingeladen. Heb je een project gebouwd en wil je dit laten zien, dan kun je hier de adapter verwijderen en de batterij aansluiten.
3. Digitale uitgangen, deze uitgangen kunnen door de processor worden aangestuurd. Standaard staat er geen spanning op maar als de uitgang wordt aangeschakeld komt er 5V (5 volt) op. Hier kun je dus iets mee schakelen.
4. Uit dit blok komen de twee massa uitgangen (GND is de afkorting voor het Engelse woord Ground, wat staat voor het Nederlandse woord grond of massa). Deze kun je gebruiken om via een kabel aan het Experimenteerbord te plaatsen en een 3,3V en 5V uitgang. Ook deze twee uitgangen kun je gebruiken om een schakeling te voeden. We zullen meestal de 5V hiervoor gebruiken. De componenten in de basiskist werken allemaal op 5V, de 3,3V zullen we dus niet gebruiken.
5. In dit blok kunnen we Analoge spanning inlezen. Je kunt hiermee meten wat de spanningswaarde van iets is en op basis van deze informatie weer actie uitvoeren. Als je bijvoorbeeld meet dat een bepaalde waarde te laag is omdat er een sensor op is aangesloten die de vochtigheid in een bloembak meet, dan kan de processor op basis van deze informatie op één van de digitale uitgangen een pomp aan zetten om water te geven.

We gaan de Arduino computer nu aansluiten op de computer. Hiervoor het je de blauwe USB kabel nodig. De volgende video laat zien hoe we kunnen testen;

Opdracht;

In de sketch zie je de volgende code staan. Achter de dubbele streep // zie je extra uitleg. Het commando delay(1000) zorgt ervoor dat het programma in dit geval 1000 milliseconde wacht. 1000 milliseconde is gelijk aan 1 seconde.

Experience2 Sketch knipperende LED

  1. Verander de tijd voor het 1e delay commando naar 100 i.p.v. 1000. Verifieer de sketch, als het juist is kun je hem uploaden (via Sketch / Upload of CRTL U). Zie je wat er nu gebeurd ?
  2. Verander de tijd voor het 1e delay commando naar 500  i.p.v. 1000. Verifieer de sketch, als het juist is kun je hem uploaden (via Sketch / Upload of CRTL U). Zie je wat er nu gebeurd ?

Je ziet dus dat je met een simpele aanpassing van de Sketch de manier van knipperen van de LED kunt aanpassen.

Wat heb je geleerd ?

  • Hoe alle componenten heten die in deze cursus worden gebruikt.
  • Hoe je de Arduino computer aansluit op je computer.
  • Hoe je een Sketch kunt laden, testen en kunt uploaden naar de Arduino.

11 gedachten over “02. Componenten herkennen en testen Arduino”

  1. Ron en Luke. We hebben dit inderdaad aangepast. De video moeten we nog aanpassen. We hebben nu in rode tekst dit toegevoegd en een link naar de PDF file.

Een reactie plaatsen