KEC junior Programmeren

OK, let’s code!!

Je hebt inmiddels een aantal schakelingen gemaakt op het breadboard en deze laten werken.

Door het programmeren (in het Engels heet dit “Coding”) kun je je schakelingen nu zo maken dat ze pas werken, nadat je daar een opdracht voor hebt gegeven. Dit programmeren gaan we eerst doen met het programma “Scratch”. In deze programmeeromgeving kun je gebruik maken van objecten, die als puzzelstukjes in elkaar passen.

Belangrijk in iedere programmeertaal is, dat je de juiste taal spreekt en alles in de juiste volgorde aangeeft. Maak je hier fouten tegen, dan gaat het echt niet lukken.

Het programma “Scratch” is een zogenaamd “open source” programma en dat betekent dat het gratis te gebruiken is. (je mag er eventueel iets voor doneren!) Ga hiervoor naar deze website en kies voor downloads. Onder het kopje “Installing S4A into your computer” kies je voor het besturingssysteem waar jouw computer op werkt. (Windows of Mac). Klik hierop. Er wordt nu een bestand gedownload met de naam S4A16.zip (Windows) of S4A16.dmg (Mac)

Het Windows-bestand moet je uitpakken. Nu zie je SA416.exe. Dubbelklik dit bestand en de installatie wordt gestart. (klik eventueel op “Ja” om door te gaan. Laat de taal staan op “English” en klik op OK. Klik op “Next”. Klik op het rondje voor “I accept the agreement” en daarna op “Next”. Klik nogmaals op “next” (2x) En kies eventueel voor een snelkoppeling op je bureaublad (Create a desktop icon) een klik op “Next”. Klik nu op “Install”. Klik tot slot op “Finish”.